DETTA DUBBEL - BLOGGANDET ÄR JU JOBBIGT

Haha! Jag vet inte vad jag berättade för er sist om vad gmjag gör nu? Jag antar ta det från början:

Jag gillade inte riktigt dominikanska republiken. Naturen är fantastisk och stränderna likaså. Men jag kände mig otrygg och man hörde mer om folk som blev rånade och kände sig otrygga och "du borde inte gå här när det är mörkt". 

Det blev bättre när jag åkte ut till Las Terrenas och och hittade Danilo med flera där. I större grupper med killar också så kände jag mig ju säkrast och då blev det kul. Vi bodde på ett Hostel där det fanns dominikaner också så dem hängde vi med och det var kul. (Jag har redan berättat detta va? Med att vi fick lära oss dansa osv?) 

However. Efter några dagar i last Terrenas åkte jag och Danilo tillsammans till Cabarete, en surfartown i norra delen av landet. Första dagen åkte vi till Playa Sosua, en super-fin strand där man kunde se botten genom vattnet oavsett hur långt ut man gick. Dock vill man inte vara där på kvällen. Redan halv 4 började vi se tjejer patrullera stranden, iklädda full mundering med (ursäkta utrrycket) pattarna uppe i hakan. Sosua är dominikanska republikens hot spot för prostitution. DOCK är det lika för tjejer och killar, bara att man ser mer att tjejerna absolut inte är där för att hänga på stranden. 

Jag fick också förklarat för mig att "prostitutionen" ser annorlunda ut. Tjejerna går på stranden tills någon i något sällskap vinkar till henne - "kom, häng med oss!". De hänger där och mannen (förmodligen) betalar hennes mat och dricka under kvällen. Därefter går de tillsammans hem (dot, dot, dot) och han betalar henne 500 pesos (motsvarande 100 kronor). 
När jag tänkte på det funderade jag på om ens tjejerna tänker på det som prostitution själva, eller om de mer ser det som det normala sättet att gå ut,få alt betalt, och att det är normalt att män betalar tjejer för sex. Äh. Jag vet inte.  Det var iallafall förfärligt att se för en västlänning. 

Playa Sosua. 

På söndagen åkte jag tillbaka till Santo Domingo för en natt. Bodde på samma Hostel som de andra nätterna där - Island life backpackers - och det är more or less där alla börjar oxh slutar sin resa i dominikanska haha. Det blev till och med komiskt tillslut för alla man träffade hade varit där eller skulle dit när de var klara med resan haha. Ett internt skämt: "i met her/him in..." "Island life" eller "the hostel". Ett perfekt hostell tyckte jag! Riktigt najs!

Eftersom jag hört att i Puerto Rico finns det varken hostels eller bussar som kan ta en runt så tänkte jag ganska så snabbt att jag skiter i Puerto Rico.  Eftersom jag dessutom tyckte det kändes olustigt att resa runt i dominikanska så skrotade jag mina planer ganska totalt och tog en chans. Det är nämligen så att jag sedan jag började min resa jmhar tänkt att FAN, jag skulle ha gjort hela Centralamerika med buss istället för att flyga till Mexico och vidare. Speciellt ledsen över att missa Nicaragua och guatemala. Så det jag gjorde var att jag tog chansen att bara stanna en vecka i dominikanska och sen flyga till Guatemala för att sedan bussa upp guatemala - caye caulker (belize) - Mexico. Vilken dröm! Dessutom var jag tvungen att mellanlanda i Miami från dominikanska och här är jag nu - i Miami beach. En vän från hemma är dessutom här också samtidigt så vi har hängt lite. 

Igår tränade vi lite i utegymmet på stranden och därefter frågade vi 2 personer om vi kunde få låna en av deras miljoner volleybollar. Det fick vi och så lekte vi runt där. Underbart! 



(Tungan ute som vanligt när ellinor koncentrerar sig)

Idag vaknade jag med den sjukaste träningsvärken! Jag har verkligen noll muskler kvar och jag är så taggad på att komma igång med träningen igen sen. 

Idag chillar jag bara fram till lunch, och sen ska jag gå till Lincoln Road och köpa nya jäkla kläder. För trött på mina gamla, smutsiga kläder fulla med färg sedan volontärprojektet 😂

Och så imorgon åker jag till Guatemala.  Halleluja, så taggad!! 😍

Hur har ni det hemma? 😛😘
pappi
2016-01-20 @ 18:09:19

Hej gumman!Vi har deras bra här hemma minus vädert😉 Det är kallt och rått så det spelar ingen roll vad du tar på dej så fryser man😡 tur att vi har vårt lilla spa med 39 gradit vatten👍 underbart att krypa ner i. Annars är det mycket jobb just nu men det lugnar väl ner sig efter den 1/3 då jag slutar i Lomma.
Härliga bilder från stranden och när jag zomade in dej så såg man tungan . 😜
Vi hörs snart!
Puuuusssss Pappi

Svar: Haha ja jag är glad att jag har lite mer tid på lite sydligare breddgrader så att säga 😂 fast spaet verkar inte helt fel! kul med jobbigt med mycket jobb va? kul att de ger dig förtroendet osv dock! haha. ja tungan är minsann alltid med...
ellinor♥




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0